상세 정보
고려 말 성리학의 전래와 함께 도입된 이 책은 중국 남송南宋의 성리학자 주희가 관혼상제冠婚喪祭에 관한 의례와 실천 규범을 정리한 것이다. 주희는 서문序文에서 “예禮의 실천은 선비가 몸과 마음을 닦아 집안을 다스리고 조상을 섬기며, 국가가 교화敎化로써 백성을 이끄는 데 도움이 된다.”라고 했다. 『가례』는 예의범절 풍속을 보급하고 국가 의례의 제정과 정비에 주요한 근거 자료로 활용되었다.
Details
This book, introduced at the end of the Goryeo Dynasty, was written by Zhu Xi, a neo-Confucian philosopher of the Southern Song Dynasty. Zhu organized the rituals and practices for four rites of passage: coming-of-age, marriage, funeral, and ancestral memorial rite. In the preface, Zhu wrote, “The practice of propriety helps a virtuous man to cultivate his body and mind to govern his household and worship his ancestors, and helps the state to lead the people with edification.” Zhuzi jiali served as a major source for the dissemination of propriety and customs related to Confucianism as well as the formulation and maintenance of national Confucian rituals.