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윤휴는 17세기 문신이자 성리학자다. 윤휴는 “경전의 깊은 뜻을 어찌 주자朱子가 홀로 알겠습니까?”라고 물으며 독자적으로 유교 경전 해석 방법을 제시했다. 그러나 송시열은 윤휴를 ‘유학을 어지럽히는 무리’를 뜻하는 ‘사문난적斯文亂賊’으로 여겼으며, 주자 이외의 새로운 해석을 용납하지 않았다. 나아가 현종顯宗(재위 1659~1674) 때 불거진 예송禮訟 논쟁은 송시열을 중심으로 한 서인西人과 윤휴를 중심으로 한 남인南人 사이 갈등과 배척을 더욱 심화했다. 윤휴의 사상은 20세기 초까지 금기시되어 그의 시문집인 『백호선생문집』은 1927년에서야 간행될 수 있었다.
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Yun Hyu, a 17th-century literary official and neo-Confucianist, presented his distinctive interpretation of Confucian scriptures, asking, “How can Zhuzi (Zhu Xi) alone comprehend the profound meaning of the scriptures?” However, Song Si-yeol regarded Yun Hyu as a heretic who disrupted neo-Confucianism (samun nanjeok) and did not tolerate any new interpretations outside of Zhu Xi. Furthermore, the ritual controversy that erupted during the reign of the King Hyeonjong (r. 1659–1674) intensified the conflict and ostracization between the Westerners faction, centered around Song Si-yeol, and the Southerners, centered around Yun Hyu. Yun Hyu’s ideas remained taboo until the early 20th century, allowing the publication of a collection of his poetry and prose, Baekho seonsaeng munjip, only in 1927.